torsdag 29 december 2011

En grön och vit jul på en och samma gång


Ja, så har det då hänt. Jag har firat en grön och vit jul på en och samma gång. Grön på så sätt att ingen snö har fallit som skulle ha legat vit på marken och/eller tyngt granarnas grenar. Vit på så sätt att jag på julaftons morgon insjuknade i den äckliga vinterkräksjukan och på så sätt befann mig springande mellan säng och badrum i dagarna tre. Julafton, juldagen och annandagen. Dessa tre dagar har garanterat betytt både öl, snaps och konjak i vanliga fall. Så inte i år, alltså en helvit jul. Rätt skönt på sitt sätt, har inte haft en vit jul sedan 1997 och 1998. Dom åren drack jag ingenting annat än vatten och läsk. Kommer ihåg det som en behaglig period. Nu är jag på benen igen och ser fram mot att få bli morfar vilken dag som helst. Var ute på en solskenspromenad häromdagen. Solen stod lågt kl ett på dagen och vinden pinade. Men när man har varit sjuk så är det skönt med frisk och vindig luft. Nya ord har kommit in i svenska ordlistan under året, bland annat Juholtare som som alla förstår avser förhastade uttalanden som snabbt måste tas tillbaka igen. Det är väl ungefär som nyårslöften kan jag tänka. När jag ser tillbaka på det år som har gått och gör bokslut för det, om man nu kan göra det, så är den största och mest betydelsefulla händelsen den att jag i maj fick reda på att jag skulle bli morfar. Det beskedet har fått mig att revidera min livsroll och syn på framtiden. Från början skräckslagen, nu förväntansfull och nyfiken. Som någon sa, livets efterrätt, vilket också blir lite skräckblandat. Är jag verkligen redan där. Det var ju inte så länge sedan jag tog körkort. "Bara" 44 år sedan. Var på 40-årskalas i förra veckan och tyckte det var så roligt att umgås med alla ungdomar som var, ja just det, i 40-årsåldern, ungdomar? Inte födda då jag tog mitt körkort. Ja dom hugger väl just nu in på livets huvudrätt om man ska uttrycka det så. Inga nyårslöften från min sida, jag lovar bara att ta en dag i taget och vara tacksam för att jag finns och att jag ska bli morfar. Gott slut och ett Gott Nytt År!

1 kommentar:

  1. Fina ord Anders...som vanligt .Och du blir en superläcker morfar!

    SvaraRadera