fredag 17 april 2009

En så´n dag

Idag har det varit en så´n där dag som ska genomföras varje år. Det gäller att välja rätt dag för att den ska kännas rätt. Förmiddagen blev det jobb men sedan bar det ut i trägårn´som sett alldeles förskräcklig ut eftersom jag inte orkade höststäda den. Min gamla filosofi om att höstlöven får ligga kvar för att göda jorden och att det som finns kvar till våren ska tas hand av "vårvindar friska" funkar inte till 100 %. Och gamla perennrester ska ju helt enkelt bort, liksom kvistar och grenar som är på fel ställe. Vad som är den stora skillnaden under senare år är att jag har kommit på att trädgårdsarbete är ett riktigt fysiskt påfrestande arbete. Får ta paus då och då, får väl se om jag får träningsvärk. Grannen har framfört önskemål om att jag ska kapa min älsklingssyrén någon meter då den skuggar deras tomt, vilket jag har gått med på att göra efter blomningen. Jag har läst att syrén kan man beskära i stort sett året runt. Jag har torktumlare men har bestämt mig för att bidraga till minskning av växthusgaser så därför hänger jag ut tvätten i solstrålarna i stället. Nu längtar jag till fredagsdrinken som en belöning på denna ansträngande dag. Ser också fram mot en ansträngande helg, för jag är inte klar än. Har också provkört min väns nyinköpta begagnade bil för att han undrade om bromsarna låg på eller inte. Men det visade sig vara automatlådan som motorbromsade och enligt bilverkstaden funkar denna typ av växellåda på det sättet och det var ju bra att få veta att ingenting var fel.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar