söndag 5 juli 2009

Psykosocial miljöskatt


Häromdagen så råkade jag i en SVT- kanal hamna mitt i Peter Erikssons tal i Almedalen. Jag har aldrig någonsin i mitt 60-åriga liv upplevt en sådan trist, negativ och deprimerande klagosång där alla argument riktades mot regeringens så kallade arbetslinje. Man fick uppfattningen att alla i Sverige är sjuka, arbetslösa och bidragsberoende. Inte ett enda eget förslag på hur man ska komma tillrätta med arbetslöshet och bidragsberoende fick man höra från Peter Eriksson själv, men klaga kan han. Han klagade, och klagade och klagade och det blev helt deprimerande. Miljöpartiet värnar om miljön och en viktig del av den är ju det psykosociala samhällsklimatet. Jag tycker att vi bör införa en miljöskatt på just detta psykosociala klimat. Varje gång Peter Eriksson, Thomas Östros eller någon annan offentligt gnäller över den i demokratisk ordning tillsatta regeringen så ska de betala en psykosocial miljöskatt för att de försämrar samhällsklimatet.

1 kommentar:

  1. Elisabeth har kommenterat din länk:
    Vi kan ju dessutom mäta hur dåligt klimatet är - med AK och PAK.
    Sedan är ju frågan hur han som politiker ser på sin roll ?..och vad han avser uppnå?
    PS. Försökta svara på din blogg men kunde inte få in kommentaren

    SvaraRadera