söndag 21 augusti 2011

Apropos nostalgitripp mm




Var med om något lustigt. Igår satt jag som klistrad framför radioapparaten och lyssnade i modiga 4 timmar till Lars Cleveman som Tannhäuser i Wagners opera i sändning från Bayreuthfestspelen. Helt magnifikt, i världsklass! Han påminde om den världsberömde heldetenoren Wolfgang Windgassen som ju ofta sjöng mot Birgit Nilsson. Så i morse gick jag in på Fejan och upptäckte att min vän Katarina J hade länkat The Kinks i Lola, en riktig hit på 70-talet. Genast gick mina tankar tillbaka till 60-talet och mina superidoler Kinks. Jag hade samma frisyr som lillebrorsan Dave Davies och Beatleslikt bar jag svart polo med vit skjorta över. 1985 var jag och begick bägge David Bowie konserterna på Ullevi i Göteborg, den första dagen med min kära FB vän Maria. Vi hade en sådan trevlig lunch på 8 Glas att vi missade en stor del av konserten, men trevligt och bra så att jag fixade en biljett till den andra konserten dagen efter. Den var kanon och några dagar efter såg jag Richard Strauss opera Salome på Stockholmsoperan fenomenalt framförd av Laila Andersson Palme. Det är verkligen en ynnest att ha gåvan att kunna njuta av både pop - rock och klassiskt. Kinksfotot är från en av deras LP på 60-talet som prydde mitt tonårsrum och bilden nedan är på den fenomenale Lars Cleveman.

1 kommentar:

  1. wow vilken grej att gå på båda konserterna,
    var det inte nästan omöjligt att få billjetter ?

    SvaraRadera