fredag 20 februari 2009

Once a Champ always a Champ





Där i Lake Worth i Palm Beach Post fann jag i sportbilagan en notis med foto på Ingo från storhetstiden. (inte detta, det fann jag på google, f´låt om jag bryter mot upphovsrättslagen)
Satt och läste, ryste och fick ståpäls när jag läste om vår svenske hjälte, en av de störste svenskarna i Amerika. Tänk att de skrev om hans begravning i kära gamla Vasakyrkan, har själv haft glädjen att bo i Göteborg i 20 år. Härnedan kan man läsa vad de skrev. Självklart har jag klippt ut den och kommer att bevara den. Min lillasyster föddes den 26/6 1959 och när min mamma låg där med min lillasyrra på armen kom förlossningsläkaren in och sa´, "det gick ju bra det här", "ja det blev en flicka sa mamma", "nej jag menar att Ingo vann sa läkaren"! Själv satt jag och mina syskon uppe mitt i den ljusa sommarnatten och lyssnade på radioreferatet trots en arg och motvillig farbror som ville att vi skulle sova, han fick hoppa in som barnvakt där i sommarstugan på Ingarö och radion stod i det rummet där han sov. En annan historia som jag kom ihåg är när Ingo satt som bisittare till Bengt Grive under OS-sändningarna från Montrealboxningen. En kille stöp i canvasen efter en slagserie och räknades ut. Grive bad Ingo att analysera matchen. Ingos analys löd; det var en rejäl pröpp han gick på! End of story.


Det här stod i artikeln

More than 1,000 attend memorial for Johansson
Goteborg, Sweden - Six members of Ingemar Johansson´amateur boxing
club carried the former heavyweight champion´s casket from a packed
memorial on Friday, a sign on a garland of flowers reading "Once a Champ
always a Champ."
More than 1,000 people attended the funeral in Johanssen´s (står faktiskt så)
hometown of Goteborg. He died at a nursing home last Friday after having
been diagnosed with Alzheimer´s desease and dementia more than 10 years ago.
He was 76.
Known as "Ingo" to Swedes, Johansson stunned the boxing world when he knocked
out Floyd Patterson to win the heavyweight title att Yanke Stadium on June 26, 1959.
Raymond Patterson, Floyd Pattersons´s brother, honored Johansson by donating a gift to
the Swedish fighter´s memorial fund.
The service in the Vasa church, Goteborg´s second largest, was open to the public.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar