tisdag 20 april 2010

Vårblandat


Vår och vårkänslor, vad betyder det att ha vårkänslor? Ja det är ju en dum fråga som kan besvaras hur som helst. Vårkänslor kan ju upplevas hur som helst också. Att se blåsippor är som en ritual, man vet var dom växer och man kan ta sig dit ungefär vid rätt tid på året. Trots den ihärdiga vintern så verkar naturen ändå hålla tidtabellen något så när. För varje år som går blir våren viktigare och viktigare. Dena andas framtid och hopp. Har i helgen gått lös på trädgården som inte är så stor och eftersom jag inhandlat en ny leksak så gick arbetet extra snabbt. Svär varje år över den person som planterat den mycket taggiga häcken, någon slags hagtorn, som egentligen står på grannens tomt men förorsakar mig en massa besvär och ilskna stick som lätt blir till inflammerade sår. Grannen berättar att min vackra syrén skuggar hennes gräsmatta, hon gjorde det redan förra året och då sa jag att jag skulle beskära den efter blomningen, man ska göra så med syréner, men så föll det hela bort. I år påpekade hon detta igen och jag tog bort några toppar, hon vill att jag ska ta ner den ännu mer, men jag har nu kollat att skuggan inte alls når in dit hon säger. Vi får väl titta på det tillsammans så småninom. Vilket är viktigast? att ha grannfrid eller en fin syrén? En kombination är väl bäst. Irriterar mig liksom Elisabeth på de hotell som höjer priserna på hotellrum för strandsatta resenärer i vulkanaskans kris, oetisk girighet. Nu är det slut på gnället. Våren för ju med sig ljus och glädje också. Människor blir så trevliga och glada. Att gå och handla blir rena nöjespromenaden med många stopp och små diskussioner med än den ena och än den andra. Folk blir så flirtiga och jag tycker att jag får den ena inviten efter den andra, men det kanske bara är inbillning. Men ok då får det vara en inbillning, det är iallafall en inbillning som jag mår bra av och det är ju roligt.


1 kommentar:

  1. Utgå ifrån att inviterna är inviter,,,det verkar roligast!
    När det gäller grannens häck, så är det ju bara super typiskt. Tänk att vi är så revirkänsliga?
    Tror du har rätt att klippa bort sådant som hänger över din mark. Att det skuggar är ju en annan sak.
    Det är ungefär som med livet,de som hänger över en får man ta bort, men det är svårare med dem som bara ger skugga. Åt båda håll,dessutom.
    Må bra och ta hand om din trädgård..

    SvaraRadera