tisdag 1 juni 2010

Äntligen sommar på riktigt - färskpotatisen är här




I lördags var jag på grandiost och roligt bröllop med en massa trevliga människor. Det var Josefines bror Niklas som förde sin Annika till altaret utan någon som helst kunglig hjälp och han klarade av det jättefint. På lunchen bjöds på grandios mat från havet, bland annat havsaborre, och tänka sig att det bjöds på färskpotatis vilket betyder att sommaren nu äntligen är här. Färskpotatis är efter vinterns trista och tråkigt smaklösa potatis, en av de godaste primörer man kan tänka sig. Det bjöds på en annan primör också, sparris, namnam. Champagen och goda viner tillsammans med att gästerna var så unga, glada och trevliga gör att jag känner en sådan där inneboende glädje och ro i själen. Man blir nog något föryngrad själv, faen tro´t!

Ungdomar är härliga. Med ungdomar menar jag idag dom som är upp till ca 45 år typ. En stolt pappa poserar med sin vackra dotter Josefine som höll ett jättefint tal till sin bror. Ser att jag knutit slipsen för kort, den sitter som en haklapp. Ett annat tecken på att sommaren är här är att min älskade syrén blommar. Vad som är tråkigt är att det nu är dags att skära ned den då den snart ser grotesk ut med sina långa stammar med blommor längst upp, den måste föryngras och få börja om nedifrån. Grannen blir nog nöjd när jag gör det då hon tycker att den skuggar hennes tomt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar