torsdag 12 mars 2009

Mycke folk är bra



När jag går här på Drottninggatan slås jag av hur roligt och mycket puls det är när människor flockas och är i rörelse på en och samma plats. Tänkte igår då jag körde från Täby till Haninge via Essingeleden i morgonrusning. Va? är det lågkonjunktur? med så mycket trafik? så många på väg till jobbet? Likadant i morse då jag tog Roslagsbanan in till Östra Station för att fortsätta med T-banan till Sergels Torg. Guuuuuud va mycket folk som är på väg till jobbet - hur kan det vara lågkonjunktur? Det kan väl inte vara så att alla är på väg till Arbetsförmedlingen, nä de är på väg till jobbet. Tidningarna skriver om hur många arbetslösa och varslade det finns, men de skriver inte hur många det är som jobbar, varför det? Rubriker ska vara svarta så är det bara. Eller också är det så att man inte fattar hur många människor det är som finns och bor i Sverige, alltså jag vet att det är runt 9.000.000 men hur ser 9.000.000 människor ut. 50.000 vet jag ju hur det ser ut efter Sverige-Österrike på Nya Ullevi 1973. 9.000.000 blir 180 stycker fullsatta Nya Ullevi, hur ser det ut? Det måste vara svårt att vara chef för 180 fullsatta Nya Ullevis, fråga Göran Persson, han försökte nog men men.... Förresten vill jag säga till alla som inte gillar att det kommer en massa människor från andra länder och tar våra jobb. Hur ska ni ha det? Antingen säger ni att de tar de våra jobb eller så kommer de för att få bidrag. Det är lätt att hitta fel men lika lätt att hitta rätt. Ju fler vi är desto bättre kommer det att gå för oss i Sverige. Ju fler vi är desto hetare kommer vår ekonomi att bli. Ju fler munnar att mätta desto mer livsmedel att sälja för att inte tala om vad det innebär för H&M, de får ju sälja mer kläder osv. På en het marknad med mycket folk ökar omsättning, försäljning och därmed antal sysselsatta. Jag menar ekonomin är ju lite hetare i Hong-Kong och Californien än vad den är i Sibirien och Lappland. Klart att många får sparken men nästa jobb ligger ju runt hörnet. Lappland förresten, där bor ju knappast någon, eller ungefär lika många som i Blekinge. Vafaen bygg 20 kärnkraftverk i Lappland och vi blir lika rika som Norrmännen. Elkraft till hela Europa, smaskens, och händer det något så bor det ju ändå inte så många där. Sensmoral: det är roligare och bättre med mycke folk även om det skapar en del problem förståss men det får man ta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar