söndag 23 januari 2011

Konst? Är det konstigt eller är det inte någon konst?


Ja konst kan vara att leka med ord, det kan vara att måla tavlor och färgrika stilleben som Cézanne gjorde för 150 år sedan. Man firade hans 172:a födelsedag på Googles häromdagen med detta fantastiska stilleben.




Man kan också fota ett stilleben som jag själv gjorde i julas. Kanske inte lika färgrik men i allra högsta grad en berusande upplevelse.

Man kan komponerar skön eller eländig musik, skriva dikter, göra installationer och sjunga. Idag kan man komponer med hjälp av en dator. Förr i tiden komponerade Verdi musik för hand. Han skrev för människoröster, stråkar, träblås och bleckblås, slagverk och harpa. Sedan skickades noterna till en librettist med häst och vagn och där skrevs text och lyrik till de mänskliga rösterna, sedan skickades det tillbaka för nya ändringar och så höll det på under lång tid. Det var en svår konst med fantastiskt resultat. Man kan låta nakna människor fylla ett torg och sedan kalla det konst och det är ju ingen konst som sagt. Själv är jag vän av alla slags konstarter och kulturella uttryck som skapar värme och glädje och naturligtvis kan jag ta intryck av sådant som skapar smärta och sorg, men jag söker mig till den positiva och glädjespridande konsten, det andra har vardagens nyheter nog av. Margareta, Josefines mamma, går nu i sin pappa Holgers fotspår och utvecklar sitt konstnärsskap i en rik blandteknisk och färgrik form.

Där finns garner och servicer, lampor, möbler och allsköns husgeråd och framförallt färger. Se själv på hennes hemsida.

http://holgersdotter.se/





1 kommentar: