torsdag 28 maj 2009

På förekommen anledning.......

På förekommen anledning känner jag mig manad att uppmärksamma några talesätt eller om man så säger bevingade ord från mer eller mindre kända människor. Golda Meir som var Israels premiärminister under bland annat 6-dagarskriget 1967 brukade intala sig att "Om inte jag är för mig, vem är då för mig?" " Om jag inte är för någon annan, vem är jag då?" Hon brukade också tänka "Om inte nu? så när då?" Groucho Marx, ingen närmare prsentetation behövs sade en gång: "Jag har mina principer, men om de inte passar har jag andra!" Min pappa brukade säga: "Demokrati i min familj är att göra som min fru vill!" En okänd man sade: "En gång var vi överens käringen och jag, men det berodde på ett missförstånd." "Bakom varje framgångsrik man står en förvånad kvinna." sade någon annan okänd. Jag själv brukar säga till dem som är lite villrådiga: "Om inte du har en plan så ingår du i någona annans plan och denne någon annan tänker inte i första hand på dig, denne någon annan tänker på sig själv." Skillnaden på en man och kvinna när det gäller städning och andra hushållsgöromål är ofta den att mannen städar gärna när han själv vill medan kvinnan vill att båda städar när hon vill. OBS egen erfarenhet från barndom och vuxen ålder. Kommer apropå manligt och kvinnligt på en fras ur boken "En sekreterares dagbok" som väl gavs ut på 70-talet av en kvinna förstås, det var ju det närmaste företagsledningen en kvinna kunde komma på den tiden. Sekreteraren var med på ett ledningsgruppsmöte, för att föra protokoll förstås, inget annat. Hon berättade att hon under mötet fick en ljus idé i ämnet och framförde sitt förslag efter att ha begärt ordet. Hon berättade att det blev alldeles tyst bland männen, de tittade på henne ungeför som man gör när någon har släppt sig. En god vän vars pappa var direktör och som brukade handla på ICA på vägen hem råkade i sin fina VD kostym ljudligt släppa sig i kassakön, han vände sig om för att se om någon stod bakom och det gjorde det, en kvinna som såg mycket förargad och kränkt ut. "Den du!" fyrade han av med ett leende. Detta lite om fyndigheter som jag kommer ihåg, det finns nog flera. Men kom ihåg en sak, i ditt eget liv ska du ha huvudrollen, inte agera statist. Det är du som skriver manus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar