torsdag 2 september 2010

Zlatan


Fotboll handlar inte om liv och död, det är mycket viktigare än så”

Ovanstående citat är signerat Bill Shankley. En Liverpoollegendar som för alltid kommer att minnas på Anfield Road, i Liverpool. För mig blir fotboll mindre och mindre viktigt samtidigt som livet blir viktigare och viktigare. Jag tror att Zlatan vid sidan av Birgit Nilsson och Björn Borg är den mest kände svensken i världen och visst är han speciell den långe. Nu är han i Sverige och håller presskonferens, en viktig sådan tycker jag. Inte bara för att det är Zlatan utan för det han pratar om och som berör oss alla som finns och verkar runt om på olika arbetsplatser. Han nämner aldrig Barcelonas tränare Pep Guardiolas namn. Han kallar honom för "filosofen". Zlatans första 6 månader i Barcelona var frid och fröjd, så i mars slutade denne Pep att prata med Zlatan, bänka honom utan att ge någon förklaring. Varför bryr jag mig? Jo, för att jag vet att det här är ett allmänt problem på många arbetsplatser. Inkompetenta chefer med för mycket betalt som inte har en aaaning om hur man kommunicerar med och behandlar sina medarbetare. Nu har Zlatan klivit fram och givit den utstötte ett ansikte med flaggan i topp, och genast signalerar ytterligare två Barcaspelare om samma problematik. Anders Svensson var med om det i Southampton där idioten Redknapp styrde och ställde. Lagerbäck snackade aldrig med Anders Svensson och Kim Källström när en plats stod dem emellan. Att sparka på en boll är lätt att snacka det är svårare i fotbollsvärlden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar