lördag 14 november 2009

Att blogga - prata väder och sån´t!


Efter ett inlägg från en god vän på facebook i veckan har jag funderat på det där med att prata väder eller väsentligheter. Nils Ferlin skrev en gång: "Vi står vid vår grind och pratar om väder och vind." Ja det är så klockrent skrivet, det där med grinden, hit men inte längre. Obehöriga äga ej tillträde. Det är lätt att prata politik, det är lätt att prata tv-program, det är lätt att prata väder, men om det väsentliga......nä det blir svårt. Hur är jag själv då? En blogg skall enligt reglementet vara en rätt privat dagbok, den skall helst innehålla självtagna kort som gärna visar dig själv, men man kan ju ta ut svängarna rätt rejält, man gör som man vill, till och med kan man stjäla en och annan bild som passar dagens tema. Följer själv förundrat två bloggar vars författare är två oerhört självutlämnande killar med kända namn. Det handlar om Rickard Engfors, dragartist och kreativ konsult. Han brukar synas i kulisserna på melodifestivalen. Han skriver till och med om "veckans ligg" där han brukar presentera någon sexig känd hunk. Han berättar om sina samtal med psykologen, om sin panikångest och det blir hela tiden så intressant att läsa och följa en människas riktiga ibland brokiga liv. Marcus Birro är den andra. Känd poet och bloggare som också medverkar i Ekdals Kvällsöppet och i Karlavagnen. Han berättar öppet om att han är nykter alkoholist, om sin sorg och sina demoner. Han beskriver svårigheterna att kombinera sin papparoll med en allt mer krävande yrkesroll. Man får följa med på promenader, arbete, tågresor och hela tiden är hans känslor och tankar med. Min fråga är hur öppen kan man vara? Vad går gränsen för det intressanta? Pratar jag bara väder när jag skriver om älgar och sådant som händer. Vem är jag? Är jag bara ett skal för andra människor? Vad tänder jag på? Vågar jag säga det? Eller är det bara en "hysterisk dragshow artist" som kan redovisa sådant? Hur långt ska jag gå för att bli intressant läsning för någon annan? Fick en gång frågan om vad jag tänder på, tjejer eller killlar? Jag blev lite ställd då svaret inte var så helt enkelt. Men jag fann mig rätt bra och svarade, det var för några år sedan. "Om jag får välja medllan Madonna och Göran Persson så blir svaret Madonna, men måste jag välja mellan Birgitta Dahl och David Beckham så blir svaret INTE Birgitta Dahl!" Men hur intressant är det egentligen vad en 60-åring tänder på? Ska man skriva om att man kanske dricker för mycket ibland eller gör jag det? Ska jag skriva att jag ibland har svårt för att gå ut och handla i Täby Centrum för att jag har börjat utveckla någon slags torgskräck. Rätt läskigt ibland att stå vide trotoarkanten och inte kunna ta steget ut i gatan, vända tillbaka, ta sats från 5 meter och pressa sig själv ta sig över oceanen. Ska man skriva om svårigheterna och känslorna som drabbade i samband med skiljsmässan för drygt 10 år sedan? Det var förresten då som jag började upptäcka min noja. Vill ha det lite fint hemma så jag var och hälsade på hos mina blomsterflickor, mor och dotter som är jättefina bägge två. Köpte sådana däringa liljor som doftar bedövande fint. Har jag pratat väder nu? Nä det vet jag att jag inte har gjort! Intressant? Vem vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar