tisdag 24 november 2009

En resa tillbaka och framåt


I lördags satte jag mig i min kära Honda och drog västerut till Göteborg och mina vänners 40-årsjubileum, det heter visst rubinbröllop men det spelar mindre roll. Resan genom Sverige gick i solens tecken. En sol som stod så lågt att man behövde fälla ned solskyddet både åt sidan och framåt. Tänk att det spelas golf den 21 november. Det kändes som jag skulle möta mig själv förr i tiden. Göteborg är min stad, inte så att jag äger den, men det är den stad som mest berör mina sinnen, det var där jag började leva mitt eget liv och finna mig själv. Det var där jag tog mig ur traditioner och skapade mina egna tillsammans med mina vänner. Livet med mina vänner har alltid varit viktigare än min karriär och vilket naturligtvis har skett på karriärens bekostnad. Jag blir alltid så nostalgisk då jag möter mitt Göteborg, gatorna, det bistra höst-vädret, smultronställena, minnena och vännerna. Mina vänner som firade jubiléet har 3 barn som alla har gift sig och tillsammans har de 6 barnbarn och alla var med och så jag. Det var hedrande. Att möta vuxna barn som man läst Hattstugan för som nu läser Hattstugan för sina barn. För traditionen vidare. Fick höra att jag försökte fuska över sidor och rimma själv för att skynda på proceduren, på 70-talet var det visst. Hoppsan klockan blev 2 på natten och jag stapplade "hem" till mitt lilla hotell. Lilton heter det och det är ett av mina favorithotell. Ett litet, med personliga rum och en mycket personlig och göteborgsk service. Supergo´ frukost och humant pris. Mitt rum som jag har bott i förut, har ett litet fönster som vetter mot ett hyreshus och är man slarvig och inte stänger badrumsdörr och drar för gardiner så har man en fin utsikt från tronen men bör tänka på att grannarna i hyreshuset kanske får en ännu finare utsikt. Dom har nog sett mycket genom åren, men jag drog igen och för då jag har ett högst estetiskt sinnelag.. Vaknade iallafall till den utsikt som jag publicerar här och ångrade att det blev så sent igår. Regnet öste ned. Drog så småningom iväg till syster med familj i Långedrag för en fika och sedan styrde jag kosan mot Borås där gamla mamma bjöd på god middag och gott vin. Mina andra syskon med respektive var också med. Nu är jag hemma igen och trot att jag så småningom ska styra kosan mot Göteborg igen men med lite mer långsiktigt perspektiv då. Kanske blev min resa bakåt i tiden även en resa mot framtiden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar