tisdag 27 juli 2010

Täby Kyrkby festplats dansbana


På den här platsen låg för fram till 2 år sedan dansbanan på Täby Kyrkby festplats. Det var en fin gammal dansbana uppförd 1937, med tak, räcke och allt och en scen för orkestern. Den fick stå där i 70 år ända tills några välartade ungdomar här i Kyrkbyn tyckte att det kunde vara kul att göra en brasa av den. Ja man ser ju på bilden vad som finns kvar. Ett kulturminne förstörd på några minuter. Vad jag undrar över är vad det är som är så roligt och fascinerande att elda upp det som några entusiaster ägnat mycket tid och möda åt att bygga och underhålla. Lika lite som jag förstår varför ungdomarna i Rinkeby, Rosengård och Hammarkullen eldar upp sina grannars bilar och kastar sten mot ambulanspersonal när den ska rädda deras grannar. Dom säger att det är en protest mot polisen. Mycket underlig logik. Hörde på nyheterna att elpriserna väntas stiga i höst. Förvånad? Man skyller denna gång på att vattenmagasinen bara är fyllda till 60% och att några kärnreaktorer ska stängas av. El måste importeras. Fin planering. Sabla Göran Persson som gjorde som danskarna ville och lade ned Barsebäck utan att först förhandla bort danskens smutsiga kolkraft som blåser in över oss. Persson var/är en riktig självgod och pompös pamp som ansåg sig ha sanerat Sveriges finanser. Jag tycker snarare att han dränerade och demonterade mycket av Sveriges strukturer som fungerade rätt så bra. Bland annat kommunaliseringen av skolorna och införande av den grundlagsstridiga kommunala utjämningsskatten. Ush och fy för förre förrädaren Persson. "Dansbanan" ja, den gick jag förbi på dagens raska promenad som varade i 55 minuter. Svettigt blev det och därför belönade jag mig själv med ett dopp i poolen.

2 kommentarer:

  1. Jag hittade den mitt i vår samfällighet. Den har legat där sedan 1973 och är 12 meter gånger 4 tror jag. Alla vill bada där men ingen vill sköta den och hålla den fin. Ja du vet. Om man går dit tidigt på morgonen får man ha den för sig själv och kan i lugn och ro simma några längder och må riktigt bra.

    SvaraRadera