lördag 24 juli 2010

Stressdoktorn

Jag är numera en mycket fridfull man, tror jag. Åtminstone när det gäller livets trivialiteter. När jag blir varse stora orättvisor och kränkningar kan jag bli heligt förbannad(klyscha - jag vet) men alltså inte då det gäller små grejer som att kivas i trafiken och hinna först. Där släpper jag gärna med en generös gest och ett leende förbi dom idioter som har så himla bråttom. Tiden i bilen har blivit kvalitetstid för mig, lyssna på radio, njuta av naturen osv. Den enda gång jag blir irriterad där är när någon åsna vid ratten med hundratals hästar under huven tycker att det är lämpligt att ligga 5 meter bakom mig i 100 knyck. Då brukar jag sakta ner och blinka med bromslyktorna och det kan hjälpa. Jag irriterar mig sällan på korkade och dumma människor, vare sig det gäller jobb eller på andra ställen. Att irritera sig på andra är ju att bestraffa sig själv för andras synder tänker jag. Idag rubbades dock mitt lugn för en trivialitet då jag kollade på TV4:s nyhetsmorgon som hade en stressdoktor på besök för att besvara tittarnas frågor. En kvinna hade mailat och beklagat sig över att hennes man bara ville vara på semestern, åka ut till sommarstugan och läsa i hängmattan och för övrigt ingenting. Hon var så frustrerad för hon kunde inte göra ingenting. Hon måste ha att göra hela tiden och det är väl inget fel med det men varför maila till doktorn om det. Varför gör hon inte det hon själv vill. Låt gubben hänga i mattan och dra iväg på det du själv vill göra. Min radar säger mig att hon är ett sådant där fruntimmer som inte är nöjd förrän båda gör som hon vill. Undrar varför jag blev så irriterad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar